Ciemošanās kā viens no socializācijas veidiem ir senāks par senu, un,
šķiet, neviens neapstrīdēs, ka tās veiksmīgai norisei ir nepieciešamas
abpusējas simpātijas, vēlme komunicēt ar skatieniem, smaidiem, žestiem un
vārdiem un darīt kopā dažādas lietas: malkot ēdienu un dzērienu, dziedāt, dejot
vai strādāt. Latgales lingvoteritoriālās vārdnīcas šķirklī Gosts (sk.
1. izd. vai 2. izd. 219.–220. lpp.) ir teikts, ka Latgalē labs
ciemiņš ir tas, ar ko var saprātīgi parunāties, kas prot patiesi priecāties un
kas nav pārlieku uzbāzīgs ar saviem apmeklējumiem, aizmirstot savus darbus un
kavējot citiem darbus. Savukārt valodas barjera nekad nav bijusi par iemeslu
draudzīgu attiecību uzturēšanai. Šaubu nav, ka etno festivāls Gosti kā
ikgadējs ciemiņš šiem kritērijiem pilnībā atbilst.
Rēzeknē 11. un 12. jūlijā notikušajā festivālā ciemojās vairāki
simti dalībnieku un vairāki desmiti kolektīvu no tuvākām un tālākām vietām,
piemēram, Lietuvas, Polijas, Ukrainas, Baltkrievijas un Turcijas. Tas bija
veltīts siena talka tematikai, ko atspoguļoja gan dekorācijas (no zīmuļiem
saslieti zārdi, siena rullis galda vietā), gan pasākumu nosaukumi (piem.,
koncertballe Nakts pi
sīna bluoča), gan vadītāju un teicēju publiskie teksti,
gan gaisā virmojošais apņēmības pilnais un saulaini gaišais noskaņojums, gan arī,
protams, dziesmu un deju repertuārs.
Ciemošanās festivālā nostiprināja atziņu: vienmēr un visur cilvēku
attieksme pret veicamo darbu ir atšķirīga; dažs to izjūt no sirds kā savējo,
cits to dara darīšanas vai gadījuma pēc. Apvienojot šādus cilvēkus vienkop,
veidojas kopējais stāsts, kas tad vairāk vai mazāk, tiešāk vai netiešāk atklāj
katras kultūras savpatīgo pasaules redzējumu un izjūtu, balstītu tradīcijās, šī
brīža notikumos un pārdzīvojumos, nākotnes vīzijā. Līdz ar to pasākuma
baudīšana bija nedaudz pielīdzināma dažādo stāstu uzklausīšanai (izdzīvošanai),
ar mīlestību un pietāti izjūtot intuitīvi atpazīstamos un arhetipiski tuvos kodus,
bet ar tolerantu cieņu un piesardzību pieņemot mazāk saprotamos kodus. Tur neko
nevar darīt, šī psiholoģiskā barjera pret svešo mājo, lai arī cik ļoti censtos
iedziļināties. Vērojot pasākuma etniski daudzveidīgos dalībniekus un viesus
dažādos tērpos (spilgti sarkanos, rudzupuķu zilos, zemaini brūnos, mirdzoši
baltos) un grupējumos, neatstāja sajūta, ka kopīgās sarunas, maltītes un kopā būšanas
prieks bija visiem bezgala interesants un lietderīgs, bet patiesībā galvenais
ciemošanās mērķis bija savējo sajušana līdzās, sev vitāli nozīmīgā stāsta
atkārtota iepazīšana.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru