piektdiena, 2014. gada 4. jūlijs

Tā ada ADATA! (Andra Manfelde, 2014., 4.izd.)

A. Bērnišķīgi centīgā rokrakstā iniciāļi, aiz tiem raibam olim līdzīgs punkts. Iebildums: te komatam jābūt vai vismaz vēl diviem punktiem līdzās! Turpinājuma iespējamība un paredzamība, ne iekļaujošs noslēgums un pabeigtība.

AA. Fotogrāfijā neapstrīdami nopietns teicamnieces tēls ar kārtīgu matu sakārtojumu, baltu apkaklīti, domīgu (pat gribētu teikt – priekšlaicīgi pieaugušas sievietes) skatienu un nedaudz sakniebtām lūpām, un cēlu plaukstu novietojumu – vienu virs otras.

AAA. Rozā krāsā uztriepts nosaukums, kas milimetra milimetru paceļas virs grāmatas mīkstā papīra vāka, radot divdemensiju irreālas sajūtas, kad pirkstu galiņi pavisam jauši to uzmanīgi, saprotoši, līdzjūtīgi vai apbrīnā noglāsta. Trīs zārdi kā autores – garā stipras, dzīves pielietas un mīlēt nerimstošas sievietes – dzīves cikli: pirms, tad un pēc, sadrumstaloti un pēcāk grēcīgā pazemībā salūgti vienkopus pašpieņemšanai un izlīgšanai. Ar Sevi. Ar Dzīvi.

Ada.., ada.. adījumu ar dažāda biezuma, krāsu un kvalitātes dzijām, kreiso un labo valdziņu veidotām pīnēm, pārlecienu radītiem sablīvējumiem vai, tieši otrādi, iepauzētiem tukšumiem un rakstu zīmēm. Vietumis adījums biezs, pamatīgs un aukstumu atspēkojošs, citviet – tik plāns, trausls un caurvēja izpluinīts, ka bail pieskarties, lai nesaplēstu vai neievainotu. Tomēr adījums ir. Tas aplūkojams nenovēršoties, jo notiekošais notiek. Tā vai citādi, katram ir savi melnsārtugunīgie pūķi, iekškambaros ieslēgti, ko negribas uzmodināt.

Būtiskākā darba ideja ir parādīt, ka ar lielu gribasspēku, sevis pārvarēšanu iekšējās cīņās, neatlaidīgu darbu un Ticību ir iespējams atbrīvoties no iznīcinošas atkarības, garīgi un fiziski atveseļoties un no jauna iepazīt sevi, līdzcilvēkus un pasauli. Ne mazāk svarīga ir cilvēku uzvedību, rīcību un atšķirīgu savstarpējo attiecību modeļu atklāšana dažādās dzīves situācijās, un mīlestība, kas ir tikpat neizskaidrojama kā pati Dzīve un Nāve.

Darbs tiek izlasīts ātri, jo tas piesaista ne tikai ar savu tiešo atklātību, naturālistiskajām citādo dzīves šķautņu atainojumiem un sievietes tēla psiholoģisko (iekšējo pārdzīvojumu, laika gaitā mainīgo pašidentifikāciju, laiktelpas meklējumu) tēlojumu, bet arī ar teksta māksliniecisko izveidi:
1) trīsdaļīgumu (1. daļa par atkarību no narkotikām, tās izveidošanos un sekām, vērtību un morāles pakāpenisku zaudēšanu; 2. – par atkal atgriešanos dzīvē, Krusta skolu, nejauši atsauktām atmiņām, tikšanos ar draugiem un radiniekiem, pašrealizāciju reliģijā, literatūrā un mākslā; 3. daļa – par mīlestību, tās meklējumiem un noliegumiem);
2) atšķirīga skaita tekstuālajiem fragmentiem katrā nodaļā, kas savā starpā tieši nav saistīti, līdz ar to ir lasāmi lasītāja paša izvēlētā secībā, dažus pat teorētiski (praktiski neiesaku) var izlaist;
3) žanru (īsziņas, vēstules, dienasgrāmatas) saspēli;
4) lakonisko valodu, kurā atrodamas dzīves izžņaugtas atziņas, trāpīgi salīdzinājumi un epiteti, arī autores izteiksmes veidam raksturīgā teikumu sadalīšana jebšu parcelācija.

  
  • Ir tik labi gaidīt, piemēram, tikai līdz vakaram, nevis mūžīgi. (113.)
  •   Mīlestība ir tad, kad vairs negrib savu. Kārtību, māju, savas pulētās mēbeles. (109.)
  • Varbūt zvaigznes debesis piekņopējušas, lai visa godība nenoļūk. (78.)
  • Cilvēki reizēm izmet labas lietas, bet gadās, ka patur ko nevajag. (67.)
  •  Pa vienu ielu var iet vairākas stundas un varbūt pat gadus. (8.)

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru