sestdiena, 2014. gada 12. jūlijs

"Es rokstu tai kai irā.." - Valentins Lukaševičs "Bolti burti", 2011.
















  

P.S. Ir teksti, kas izlasīti viegli palaiž no sevis projām, atliek tik uz mirkli aizgriezties, un ir teksti, kas spītīgi, nepakļāvīgi un pat mazliet bezkaunīgi dzīvojas pa galvu kā saimnieki, spēji un vairākkārtīgi izjaucot apziņas un zemapziņas domu, ideju un sajūtu ierastos ritmus un tirdot atbildes. Taču tieši pēdējie ir interesanti ar savu patstāvību un rakstura stingrību. Šoreiz mani izaicināja un dara to vēl joprojām Valentīna Lukaševiča dzeja. Tad nu es raudzīšu parotaļāties ar autora līdz šim pēdējo iznākušo dzejas krājumu „Bolti burti”.
Grāmatas vizuālā veidola pieticība ir saglabāta kā dzejas krājumu vienojošais ekslibris, lai tekstu lasītājam nodotu tieši un nepastarpināti. Spītīgi melno rakstzīmju un kautri balto atstarpju būtība taču kūņojas saturā, ne glancēti krāsainos vākos un ilustrācijās.
Tekstam cauri izsijājoties trīs sakrokotām marles kārtām, sutanā apģērbto burtu karavānās atklājas vārdi, no ikdienas dzīves daudzveidīgās formās izšķērētas ainas, neviļus patramdītas domas un izjūtas. Vai tikai baltas? Nez vai; palete ir krāsu piepildīta, sākot ar dzelteno (brīdinājuma zīmi debesīs un sievietes halātu), zaļo (lapām un vistām), sarkano (vaigiem un pienu) un beidzot ar gaišpelēko baznīcu un melno aiz naga. Savukārt baltais, šķiet, lielākoties izceļ būtisko, cēlo, pat klusiņām pielūdzamo, piemēram, valodu, kurā var izteikties dvēseliski un no sirds, bļodiņu kā dzīvību uzturošas maltītes glabātavu, bikses kā cieņu pret sevi un citiem, arī aizkarus kā ārpasaules logu svētku drānas. 
Jau nosaukumā netieši tiek pieteikta bināro opozīciju nozīmība dzejoļu ainavā: balti burti nostājas ierasti melno vietā, nepateiktais pieglaužas līdzās pateiktajam, nesaprotamais – saprotamajam, nereālais – reālajam. Vienkopus tiek sastatīts sakrālais un pasaulīgais, brīžiem tos sakūdot konfliktsituācijās vai pārbaudot mulsinošās divdomībās, bet galvenokārt tomēr atstājot mierpilnā līdzās pastāvēšanā. Sevis, dzīves un pasaules pieņemšanai.
Pretstati ir vērojami laiktelpas atspoguļojumā, piemēram, konkrētība (pi lūga, iz bolkona, ustoba, kopi, pīcūs nu reita) un nenoteiktība (nazkur, kurta aiz pakseiša, kod, kodta). Telpas uztverē ir vērojams šķīrums: pilsēta un lauki, slēgta un atvērta telpa, šos lielumus ne gluži pretstatot, bet priekšroku dodot dabas klātbūtnei un atvērtai telpai, to rodot un baudot arī pilsētvidē. Savukārt laika uztverē būtiska nozīme ir cikliskajam laikam, izceļot dabas ritmus: diennakti, gadalaikus, mirkli un mūžību, arī mainīgo un pastāvīgo. Tomēr ir sajūta, ka mēģināts parādīt šķietami atšķirīgo lielumu saskares punktus, izpludinot robežas.
Atsevišķos dzejoļos pretstati palīdz pamanīt nianses, piemēram: istabā – tukšas vāzes, laukā – pilns ziedu. Savukārt dažviet pretstats izpaužas pārsteiguma efekta veidā dzejoļa beigās, kad pēdējās rindiņās ir ievilkts kāds negaidīts fakts, notikums vai situācijas pavērsiens.
Domājot vēl par dzejas krājuma kopējo noskaņu, jāmin viegli miglainā un nojaušamā ironija par mūsdienu pasaules un sabiedrības procesiem, cilvēku ieradumiem un pasaules izjūtu, arī falšu. Taču viss iepriekš minētais tiek līdzsvaroti pieņemts kā viena no iespējamām dzīves formām, tāpat kā lauku māju tukšās acis un sakumpušie pleci, sirdssāpes (caurumi sirdī), piemetušās slimības vai nenovēršamā novecošana ar bērna bezrūpību un vieglumu garā.
Krājuma centrālais tēls ir bohēmisks rakstnieks, kas atainots galvenokārt reālistiskās dzīves situācijās kā klusumu mīlošs vienpatis, uzmanīgs detaļu (cilvēku uzvedības un rīcības, ikdienas situāciju, dabas norišu un parādību) vērotājs un pats sava ceļa gājējs ieplānotās vai brīvā tecējumā palaistās dažādu laiktelpu mērvienībās. Tēlā ir saskatāms meklētāja gars, kas priekšstatus un zināšanas labprātāk iegūst empīriski (resp., uztver jutekliski), līdzpārdzīvojot klātesamību (ar draugiem, dzīves skolotājiem, svešiniekiem), bieži vien pārgalvīgi aizraujoties un noreibstot no pārmērībām (arī alkohola). Kad vajag, tad paštiesāšana izpaužas pašironijā, psiholoģisko un fizisko pārbaudījumu uzlikšanā un izciešanā. Bet pasaules kārtības skaidrībai un savas esamības pamatošanai neuzbāzīgi tiek uzjundīti filozofiski un eksistenciāli jautājumi. Te, manuprāt, arī atklājas teksta ideja – cilvēkam domājot, izjūtot un darbojoties visapkārt esošajā un notiekošajā daudzveidībā ir jāatrod eistais, tas, kas patiesi ir būtisks.
Sevis un vērtīgā meklējumos nozīmīgs tēls dzejā ir sieviete (meitine, meituška, sveša sīvīte, agruokuo sīvīte, zaraza, drauga bejušuo sīva, buoba, vece, sīva), kas centrālajam tēlam patīk (kam gan nepatīk? J) un attieksmē pret viņu ir uztverama kā sarunu biedrs un draugs, mīļākā, mīļotā un kā sieva. Taču kā svarīgi dzejas mikrotēli ir arī: alus, kam pielīdzināta tiek pat mūsdienu cilvēka dzīve, putni (cīruļi, lakstīgalas, baloži) kā brīvības un radošuma simbols un pretstatā – zemes rāpuļi, ābeļdārzs un emociju (mīlestības, dusmu, aizvainojuma) izsakoši āboli, stikls kā caurredzamības un skaidrības simbols, bet vienlaikus kā šķīrums un izaicinājums. Nevar nepieminēt nazi, ar ko tiek griezta maize un atvērti konservi, bet ar ko tiek gūti arī savainojumi sevis graizīšanā vai citu uzbrukumā. 
Tā kā grāmatu skapī gulst otrais dzejoļu krājums „Vot taidi vot i batvini” (2006), tad likumsakarīgs ir neliels salīdzinājums. Atkārtoti pārlapojot iepriekšējo krājumu, liekas, ka tanī krietni biežāk pavīd postmodernisma manierē ieturētas absurda un paradoksa šķilas, dzejprozas piemēri, dialoga formas, pašidentifikācijas („Es” – stikls, generals, spīgeļs, čyuska) un pašrefleksijas eksperimenti emocionālā ekspresijā, atklātāk paužot sāpes un parādot seksuālo dziņu remdinājumu. Turpretī šajā dzejas grāmatā ir vērojama, šķiet, apzināti remdināta, pat mazliet fatāla dzīves pozīcija, izvairoties no impulsīva patētiskuma un skaidrāk apzinoties un novērtējot vērtīgo. 
Visbeidzot jāteic, ka dzejas krājumā „Bolti burti” manu uzmanību visvairāk piesaistīja tieši galvenā tēla cilvēcīgā vienkāršība, labsirdība un draudzīga attieksme, nevērtējot cilvēkus pēc statusa vai materiālā stāvokļa, bet pēc rakstura iezīmēm un pasaules uztveres, tāpat arī vēlme pilnasinīgi Dzīvot. Dzejoļu izveides sakarā ir izceļami īsie un lakoniskie teikumi (stopkadru miniatūras), pāris interesantas paralēles (Kiļka tomatūs i portveins. // Sīvīte ar peipi i minikūs. (89.)), metaforas un daži trāpīgi salīdzinājumi, arī vieda cilvēka atziņas (Kod navā vairs nikaida satura // Palīk pruotā tikai fakti. (8.)) un vārdi, kuru nozīmi meklēju vārdnīcā. Savukārt ik pa laikam traucēja dzeršanas tematika, kam krājumā ir konceptuāla nozīme. Tās attaisnojumam atradu citātu iepriekšējā dzejoļu krājumā – Skaidrā raksteit nazkai na tai – // Navar aizīt da dvēselei. (28.). Ja tas palīdz tēlam-rakstniekam individualizēties un sevi pašrealizēt, man nav iebildumu. Galu galā, tā arī ir viena no Patiesībām, tāpēc laikam muļķīgi būtu to ignorēt. 



Iz kolna nabeja solna.
Tī putekli nu kara.
Sadaguši muokūni,
Izkuss leits.
A kai es
Palyku dzeivs? (102.)

Pīteik ar veikalā
Nūpierktim uobelim.
Ilgi tūs mozgoju
Zam korsta iudiņa.
Nivīna sīvīte
Maņ rūkys navā
Tai sasiļdiejusi. (45.)

Dabasūs navaida saule
A dzaltona breidynuojuma zeime.
Viejs giusta
Kurs puorsnādz uotrumu.
Mygla puorbauda
Ci nabeja veina. (30.)

P.S. Tukšo trīspunktu bizbizmārītes katrā lapā pieļauj dzejoļus novērtēt pēc spontāni subjektīviem un pilnīgi nestrukturētiem kritērijiem, balstoties vien uz lasīšanas brīža izjūtām un pārdomām. Dažām tintes pilieni ir notraipījuši sejas uzreiz un aumaļām, citām vēl jāgaida savs laiks vai jāpaliek bešā. Pieticība nav slikta iezīme. Nekam. 

P.S.S. Tīmeklī (KDienā) atradu pāris komentārus par nupat aplūkoto dzejoļu krājumu; no četru cilvēku domām vien daži teikumi par dzejas būtību, pārējais par polikorektumu, latgaliešu mēli valodu pļavā un lasīšanas grūtībām... 


KDienas raksts: 


Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru